Tranen met tuiten

6 augustus 2017 - Salzburg, Oostenrijk

Donderdag, Salzburg

We zijn gearriveerd op onze eindbestemming : Salzburg

Donderdag de laatste 46 km op ons gemak gedaan. Langzaamaan verdwijnen de bergen om ons heen. Het is net alsof iemand het decor is vergeten op te bouwen vandaag. Een leeg gezicht zo zonder bergen op de achtergrond. Rond 14.00 uur klommen we de voorlopig laatste? heuvel op om bovenop, terwijl het zweet van ons afgutste, het bord 'Vol' te zien aan het begin van de camping. Toch maar even vragen want voor fietsers willen ze nog wel eens een uitzondering maken.

Het zag er ook niet zo vol uit maar ja, misschien is alles gereserveerd.

We mochten gelukkig blijven en ook voor 3 nachten. We hadden eerst nog het idee om de volgende dag nog een stuk van de route verder van Salzburg af te doen, en dan de dag erna weer terug. Maar omdat de camping waarschijnlijk elke dag vol staat en we dan misschien geen plek hebben én omdat Ireen niet houdt van hetzelfde stuk weer terugfietsen ;-) besloten we dan maar die 3 nachten te blijven.

We kregen een plekje toegewezen wat uiteindelijk het minste plekje was terwijl wij als eersten op de camping waren....tsss. Want toen wij boodschappen gingen doen om 18.00 uur stonden de campers en sleurhutten in de rij voor de camping te wachten. En werd ook deze camping volgepropt. Tuurlijk is het fijn dat iedereen die een plek zoekt om te overnachten die ook krijgt. Maar het is dan geen leuke camping meer. Nouja dat is onze mening. Er stonden zeer vriendelijke Nederlanders tegenover ons en later ook naast ons. Jammer dat wij aan het looppad omhoog naar het sanitairblok staan want de hele dag én nacht lopen er dus mensen vlak naast onze tent. Erg onrustig.

Het is bloed en bloedheet, er is amper schaduw en nadat we de tent hebben opgezet kunnen we niks anders doen dan zitten en liggen in dat beetje schaduw dat we kunnen vinden. Het zou nog lang warm blijven zodat we de nacht niet slapen, te warm in de tent. Het onweer zien we achter de berg voorbij trekken maar brengt ons geen verkoeling.

De volgende ochtend ontbijten we bij een bakker even verderop. Niet op de camping want daar is alles zo duur, niet leuk. Om 09.00 uur staan we in de stad bij de Festung Hohensalzburg. Met de kabelbaan omhoog en we bekijken alles, nu de massa toeristen er nog niet zijn. Daarna nog rondje door de stad. De zon is meedogenloos heet en erna kunnen we alleen maar van schaduw naar schaduw lopen om uiteindelijk in een park onder een boom te gaan liggen. We worden altijd een beetje lamlendig van zulke hitte in een stad.

We hadden al het foute uur in Oostenrijk gehad. Nu gingen we zaterdagochtend mee met de foute tour, met een héle foute buschauffeur in lederhosen: we gingen mee met de 'sound of music' tour; langs de filmsettings in Salzburg en omgeving én, en daar deden we het vooral voor (ik dan) meezingen in de bus met alle liedjes..... we moesten er even op wachten en ik heb onderweg voor de zekerheid ook nog maar gevraagd of we toch wel gingen zingen.... en ja hoor, toen werd de soundtrack opgestart en daar gingen we, uit volle borst. Ireen pieste zowat in d'r broek van het lachen. Achter ons zaten twee Australische zussen die speciaal hiervoor naar Salzburg waren gekomen. De een een echte fan en zij zat ook voluit mee te zingen en te deinen. Haar zus wat minder.  Zo'n beetje als bij ons :-) Let op bij de video, zakdoek bij de hand houden voor de lachtranen. Ik had de songteksten opgezocht zodat wij ook alles mee konden zingen. De rest van de bus moest eerst wat schroom overwinnen maar wij niet hoor. Ik heb in tijden niet zo gelachen. En toen we de filmpjes terugkeken helemaal. Het was leuk om te zien waar ze gefilmd hebben en de verhalen erachter. De volgende keer dat ik de film kijk , kijk je toch anders en kan je zeggen: daar liep ik ook.

Smiddags was het weer vreselijk heet en hebben we bij een tentje onder de parasol half zitten slapen.

Snachts kwam dan de regen en het onweer....we hebben nog net vanochtend op het enige droge moment de tent in kunnen pakken. De bagage lieten we op de camping en wij gingen nog de stad in, wachten tot we vanavond op de trein kunnen stappen. De regen begon al snel weer en we zijn bij een aantal kerken naar binnen geweest om maar niet in de regen te hoeven lopen. In de Dom hebben we mensen zitten kijken. Ireen zei dat ze nog nooit zo lang vrijwillig in een kerk heeft gezeten haha.

Uiteindelijk moesten we wel door de regen. En het plensde echt. Bij de Mac opgewarmd en toen naar de camping terug. Daar lekker warm gedoucht. We hoopten daar te eten en nog even te zitten maar de keuken ging pas over een uur open en we mochten niet binnen zitten! Nouja zeg, waar dan? In de regen op het terras?

Ireen was er meteen klaar mee met zulk gedrag en we hebben ons ingepakt en zijn vertrokken naar het station. Dan eten we daar wel wat.

Onderweg was het fietspad overstroomd. Daar reden we een uur geleden nog. Toen stond het water al wel hoog maar nu moesten we waden. Een stel met kinderen kwam net van de andere kant aan en zei dat het bijna kniehoog staat. Het jongetje was met zijn fiets gevallen in de stroom. Daar gaan we dus niet verder doorheen, mijn tassen zijn niet waterdicht en je voelde al dat er best sterke stroming stond. Als je stuur omslaat of i.d. dan lig je met je fiets in het water....op je laatste dag.  Dat wil je niet.

Een aardige local vertelde hoe we naar het station konden rijden vanaf daar. Daar eerst maar eens gecheckt of de trein wel gaat en geen vertraging heeft. Het is noodweer in Oostenrijk en ook andere grotere rivieren zijn buiten hun oevers getreden met schade en gewonden en misschien nog wel erger. We hebben het nu twee keer gezien hoe een schattig helder beekje in een modderige wildwaterbaan verandert als het zo regent. Wat een kracht heeft dat water, eng om te zien. En helemaal als je je realiseert dat er mensen in auto's reden en dat water op hun afkwam. Brrrr.

Na onze laatste schnitzel en bier in het mooie Oostenrijk zitten we nu in de trein naar München.  Met naar zweet stinkende mensen om ons heen. Jammer dat we geen spuitdeo mee hebben anders hadden we even de lucht kunnen klaren.

We hebben ondertussen al 20 minuten vertraging en hopen dat het niet meer wordt want we hebben maar een uur voor de overstap naar de nachttrein. We gaan er van uit dat de terugreis voorspoedig gaat verlopen ondanks deze vertraging. En dat we morgenmiddag weer thuis zijn.

We kunnen nog een meet & greet organiseren met handtekeningsessie ;-) we zullen eens inventariseren naar de behoefte ;-)

Het was weer erg leuk om jullie reacties te lezen, dank jullie wel daarvoor. Voor nu tschuss en tot volgend jaar!

1. Annemiek en Ricardo:
    6 augustus 2017
    Toeval bestaat niet, had ik een half uur geleden een berichtje gepost of jullie geen last hadden van de overstroming en voilà..... daar is het antwoord in de vorm van een laatste blog. Ik ga er maar vanuit dat ook na deze blog de reis goed verlopen is en dat jullie morgen middag heelhuids thuiskomen. Was weer superleuk om te lezen, Ireen vertrekt volgens mij morgen avond met Q naar Bretagne ....... veel plezier daar en bedankt voor jullie mooie verhalen.
  2. Joke en Gerard.:
    6 augustus 2017
    Welkom thuis allebei. Hebben genoten van jullie verhalen. Het zal weer effe wennen zijn "gewoon thuis". Maar, alles went. Groetjes en tot ziens, Joke.
    Ik zal jullie spontane verhalen missen.Jullie kunnen een boek schrijven! Patricia waarom ga je nietbijdeANWB werken...??Nu nog de laatsre loodjes en dan weer thuis. Zien we jullie 27/8?? Welkom! Gerard.
  3. Corrie Hartog:
    Hoi ,
    ik hoop dat jullie weer heelhuids thuisgekomen zijn,
    wat hebben jullie weer veel meegemaakt..
    Het was weer leuk om alles te lezen.
    Groetjes van mij en tot ziens
    t( Corrie
  4. Lucia:
    6 augustus 2017
    Van hitte naar overstromingen, jullie hebben allerlei kanten van de natuur gezien. En dat verhaal van die bus en het liedjes zingen, briljant! Klinkt super grappig. Altijd heerlijk om zo hard te moeten lachen Ik ben erg benieuwd naar het filmpje hahaha. Ik ben blij dat jullie veilig naar het station zijn gekomen. Goede terugreis nog verder en welkom thuis weer!!! Dikke knuf! Xxx
  5. Joop v.d.Kleijn:
    6 augustus 2017
    Bedankt ! Petje af voor jullie doorzettingsvermogen !
    Behouden thuiskomst.

Joop.
  6. Alexandra:
    7 augustus 2017
    Ik heb genoten van jullie verhalen. Jullie zullen wel bij moeten komen van al die inspanningen en indrukken. Hopelijk zijn jullie goed thuis gekomen.
    Ik spreek je gauw Patricia.
  7. Tony Waardijk:
    7 augustus 2017
    ok dat was het dan weer wat een leuke mail weer erg goed gedaan hoor wij wensen jullie nog een voorspoedige reis en voor straks een heel welkom thuis
    groetjes Guido en Tony
  8. Elvira:
    7 augustus 2017
    Een "foute" buschauffeur in lederhosen...sound of music tour, lekker meezingen en deinen...hahaha...hebben een beeld, helemaal geweldig!
    Hopen dat jullie goed thuisgekomen zijn!
    Onwijs bedankt voor jullie leuke, melige en gezellige verhalen...vonden het weer super!
    Ireen, een hele mooie vakantie in Bretagne samen met Quinten!
    Groetjes, liefs en een dikke knuffel voor jullie van ons
  9. Marian:
    9 augustus 2017
    Hallo meiden, van het ene uiterste in het andere uiterste qua weer, pffffff. Ondanks (of misschien juist door) de tegenvallende momenten ook weer leuke verhalen. Goed van jullie zeg. En weer een fietstocht om niet te vergeten! Meezingen met "The Sound of Music"......geweldig, blijft een leuke film, heb m al tig x gezien. Leuk dat jullie de omgeving daarvan hebben gezien.
    Hoop dat jullie goed thuisgekomen zijn en weer even kunnen bijkomen van jullie avonturen.
    Ireen k hoorde van je moeder dat je op vakantie gaat naar Bretagne.....TASTISCH!! Rob en ik zijn er nu de afgelopen 4jr. al 4x geweest (2x met Stan en Mike en 2x samen, steeds ergens anders gestaan), we zijn fan! Hoop voor jou ook die beleving :-) Vooral de kusten (GR34 wandelroute).
    Bedankt voor het delen van jullie avonturen en allebei nog een hele, fijne, relaxte, gezellige zomer.
    Gr. Marian