#Hitteplan in werking #hittegolf #why not?

28 juli 2018 - Avignon, Frankrijk

Bonjour tous,

Een aantal dagen geleden reden we parallel aan de Route du soleil en dat merkten we op de campings. Het leek Schiphol wel: iedere minuut kwam er een NL auto met sleurhut binnen.  We hebben met verwondering zitten kijken, zoals we eigenlijk ieder jaar verwonderd zijn door deze 'trek'.

Als wij aankomen op een camping is het heerlijk om een koud biertje te drinken. Normaal krijg je dan een blikje bier mee. Maar in Port sur Saône mengden we ons onder de Tokkies want bij vraag naar een biertje kregen we een tapbiertje in een plastic glas.... liepen we daar over de camping op zoek naar een goed plekje met aan de ene hand ons stalen ros en in de andere hand ons biertje.

Bij Beaune kwamen we in het wijngebied van de Bourgogne. Erg leuk om eens wat anders te zien dan de rivieren waar we erg vaak langsrijden.

In Cluny zijn we aangekomen aan het einde van ons eerste routeboekje. Cluny is een leuk oud stadje met een leuke relaxte camping. We mochten voor €1 in het gemeentezwembad. En aangezien het loeiheet was hebben we dat maar gedaan. Daarna nog even snel het stadje bekeken, klikklikklik ging de camera., als een Japje. 'Savonds speelden de buren gitaar en zongen Franse chansons. Erg leuk.

En toen afgelopen dinsdag. Toen kwamen we totaal uitgeput en gekookt aan op de camping 30km boven Lyon. Ireen d'r hoofd stond op ontploffen door de hittte en voelde zich alsof ze haar bloed voelde koken onder haar huid. Ook in NL is het 37 graden geweest, moet je je dus voorstellen dat je dan de hele dag in de zon aan het sporten bent.

Nadat we de tent hadden opgezet (voor €27,  belachelijk veel geld. Een fietser alleen betaalt €16 maar nee, er mocht geen extra persoon bij gerekend worden a €5, het werd dan meteen de hoofdprijs van €27....heel erg Tsssssss👿)

gingen we eens bespreken hoe nu verder? Het blijft hier zo heet, is het nog leuk fietsen zo? Hebben we het nog naar ons zin of zijn we alleen maar km's weg aan het trappen omdat ze nou eenmaal gereden moeten worden? Zoals dus deze middag: apathisch op de fiets en alleen maar het groene lijntje op de gps volgen, zonder verder iets te zien.

Wat zijn de alternatieven, welke opties zijn er? Moeten we ook aan een hitteplan? De opties zijn:

Gewoon stug doorgaan,

Een auto huren waar de fietsen in kunnen en zo de route verkorten,

Een stuk met de trein doen,

Alleen sochtends fietsen maar dan komen we misschien tijd te kort en wat doe je dan smiddags .... voor pampus liggen in de hitte op de camping en hopen dat het dan een leuke camping is,

Eerder naar huis? Door de bus om te boeken naar Avignon?

We slapen er een nachtje over, de volgende ochtend lijkt het meestal weer anders. Dus de volgende ochtend om 7 uur op de fiets naar Lyon. Zo vroeg is het nog wel lekker en dan lijkt de misère van de middag ervoor alweer ver weg.

Maar het zaadje was wel geplant...dus eenmaal in Lyon zaten we aan de oever van de Rhône en gingen we eens bellen met de busmaatschappij.  Als er geen mogelijkheid is tot omboeken, moeten we wel verder en dan bedenken hoe.

En wat blijkt? Er is plek in de bus! Oké dan is dat besloten : we gaan tot Avignon en niet verder.

Maar wanneer dan terug? A.s. weekend al en dan met de trein naar Avignon?

Of het weekend erna en tot Avignon fietsen?

Fietsen is toch weer dagen lang in die 38 graden... we denken nog even terug aan hoe belabberd we ons gister voelden .... oké , weet je wat? We gaan met de trein verder en dit weekend naar huis!  Doen we dit echt???

Why not!

Why not? Dat is de titel van de improvisatie voorstelling in Avignon van een Engels/Franse man die we in de trein ontmoette. Ook wij hebben daar op de kade aan de Rhone geïmproviseerd om meteen naar het treinstation te fietsen en een uur later zaten we al in de trein. Inderdaad, why not?

Dus hier zitten we in het erg leuke Avignon, sur le pont d'Avignon, on y danse on y danse. Er is een theaterfestival aan de gang, druk en gezellig. Overal mensen die willen dat je naar hún voorstelling komt. Er is straattheater, overal hangen pamfletten van de verschillende shows, mensen spreken je aan en geven hun pamflet over hun voorstelling en vragen je te komen. Er is zang en dans overal. Ontzettend leuke en ontspannen sfeer. Wat een leuk stadje is dit!

En natuurlijk ook bloedheet.

Gelukkig zijn er een aantal gratis musea mét airco en zo wisselen we de dag af met drijfnat van het zweet buiten sightseeing en bijkomen en afkoelen in de airco van de musea. Zo is de dag door te komen.

Slapen in de tent is een ander verhaal: alleen als je heeeeel stil ligt, heb je het minder warm. Maar zodra je je omdraait breekt het zweet je aan alle kanten uit. De nachten zijn dus van die hazenslaapjes en vandaar dat wij smiddags in het park op een bankje onder de boom ons hoofd ondersteunen en onze ogen écht even dicht moeten.

Op de camping zitten we tot 22.00 uur in onze bikini. Wel vol gespoten met DEET want prikprikprikken kunnen de kleine steekmonsters hier. Ik zit al vol met bulten.

De afwas doen we ook in bikini. Dat is handig omdat de kranen nogal alle kanten uitspuiten en ach dan maar nat. Heel leuk ziet het er niet uit,met de afdrukken van onze fietskleding in ons lijf gebrand. Maar we gaan er van uit dat we men hier toch nooit meer zien, dus wederom 'why not?'

De cicaden hier op de camping zingen op het ritme van de hitte.  Dat doen ze zo hard dat wij elkaar nauwelijks verstaan en het 'hè, wat zeg je' zingen wij erbij. Je gaat gewoon twijfelen aan je gehoor...

En zo gaan we vanavond de bus in en zijn we zondagmiddag weer in NL, in een lekkere 27 graden😅

Een wat kortere fietsvakantie dus dan gepland maar het voelt helemaal goed om dit zo te doen.

Bedankt weer voor jullie reacties en tot de volgende keer.

Salut!

1. Annemiek en Ricardo:
    28 juli 2018
    He meiden, wat jammer dat het weer jullie zo parten speelt. jullie zijn toch wel wat gewend, maar inderdaad...het is te heet. Een hele goeie terugreis gewenst en we horen wel weer hoe het jullie verder vergaat....de vakantie is nog niet over.
  2. Elvira:
    Hoi hoiii!
    Zeker jammer van de hitte...dat is inderdaad niet meer te doen hoor!
    Leuk dat er een theaterfestival is in Avignon, gezellig!!
    Thanxxx voor het delen van jullie mooie belevenissen en foto's! Een hele voorspoedige terugreis...spreken elkaar gauw, xxx
  3. Anita:
    Hoi patriesenireen,
    Inderdaad why not! Het moet wel leuk blijven z'on :) vakantie!
    Was trés bien om jullie te volgen, ga jullie verslagen en mooie foto's missen.
    Een goede thuisreis en tot snel XXX
  4. Tinny en Kees:
    28 juli 2018
    We herkennen dit, maar oh wat is dat jammer en wat voelt dat toch ook naar. We hebben destijds in Ferrara moeten stoppen omdat het steeds 37 à 38 graden was. Niet leuk en wij vonden het toen, mede ivm onze gezondheid, ook niet verantwoord verder te gaan. Wat zijn jullie trouwens ver gekomen. Goede reis naar huis toegewenst.
  5. Alexandra:
    28 juli 2018
    Goeie beslissing om naar huis te gaan. Hier is het gelukkig nu koeler!
    Goede thuisreis en tot ziens.
  6. Joop v.d.Kleijn:
    28 juli 2018
    Het moet wel leuk blijven toch ?. Tenslotte is het ontspanning en geen pelgrimstocht. Ik vind het een verstandig besluit van jullie en een mooie ervaring om mee naar huis te nemen. Geweldig hoor! Bedankt voor de verhaalde belevenissen, behouden thuiskomst en nog een plezierige voortzetting in ons kikkerland. groet van Joke en Joop.
  7. Lucia:
    28 juli 2018
    Ik heb nog niet eerder gereageerd, maar wat een kanjers zijn jullie! Fietsen in die hitte, petje af! Mooi om jullie verhalen weer te lezen. En stoer dat jullie ook gewoon kunnen zeggen “why not?!”. Het moet wel leuk blijven inderdaad. En hopelijk dan in NL nog even genieten van wat vrije dagen... Goede terugreis!! Dikke plakkerige knuffies 🤣😉
  8. Corrie Hartog:
    29 juli 2018
    HOI PATRICIA EN IREEN
    ALLEREERST PATRIES WIL IK JOU FELICITEREN MET JE VERJAARDAG, NU KUN JE HET TOCH NOG N BEETJE THUIS VIEREN
    JULLIE HEBBEN GELIJK HOOR OM TOCH MAAR TERUG TE GAAN NAAR HUIS. HET WAS WEER HEEL LEUK OM ALLES TE LEZEN.
    GROETJES UIT H.I.AMBACHT CORRIE
  9. Ilona:
    29 juli 2018
    Hee bikkels!
    Toch knap gedaan hoor! En ik denk ook n goede beslissing....
    Welkom terug in NL waar vandaag gewoon ook n beetje regen viel :)
    Lekker even bijkomen en geniet lekker na van jullie hitte-avontuur.
    Jullie zijn weer een ervaring rijker :)
    Sterkte met herstel en ik heb weer genoten van jullie verhalen en foto’s!!!
    Groetjes Ilona
  10. Tony Waardijk:
    30 juli 2018
    hoi nou nou dat is heel verstandig hoor kunnen jullie nog lekker even relaxen
    bedankt voor de mooie verhalen en welkom thuis GuTo