Tour d'éclair

22 juli 2018 - Chagny, Frankrijk

Bonjour tous,

Vrijdagavond op de camping in Gray. We zitten aan de rode wijn aangezien er in de supermarkt geen koud bier te koop is. Echt nergens tot nu toe, wat dom van die Fransen zeg, met deze hitte.

We zijn omringd door sportievelingen want morgen is hier de triatlon en veel deelnemers staan gratis hier op de camping. Wij hebben ook nog geprobeerd of we als vakantiefietser in aanmerking kwamen voor de gratis overnachting aangezien we ook een sportieve prestatie leveren, maar helaas. Nou vooruit dan betalen we wel € 10,70..... voor zo'n bedrag doen we natuurlijk niet moeilijk. De goedkoopste camping tot nu toe was € 7,84. Dat zijn de prijzen waar wij van houden!

Afgelopen dagen langs Canal de l'Est gefietst op soms mooi geasfalteerde fietspaden. Het mag wat kosten hoor, we zagen een bord dat t 5 miljoen € heeft gekost en er fietst niemand behalve wij...ze hadden zeker nog een potje EU geld over.

Ireen had nog een aanvlieging met een supergrote libelle die crashte in haar gezicht, we hoorden het beestje kraken. Hij heeft het waarschijnlijk niet overleefd. Ireen net aan wel.

Deden we in t begin de pontjesroute, nu was het de sluisjesroute. 'Chemin d' ecleuse.' Niet overdreven, we denken er zeker 100 gepasseerd te zijn. Het kanaal gaat dus trapsgewijs omhoog en uiteindelijk weer omlaag.  Ga je met  de boot dan ben je een eeuwigheid onderweg, er zit maar 100 tot 200 meter tussen sommigen sluizen.

Vanaf Epinal werd de omgeving wat leuker, er waren wat meer doorkijkjes, het is wat groener en de bermen hebben meer gekleurde bloemen.

Tijdens de lunch van de week zaten we heerlijk op ons kleedje aan de waterkant, met ons stokbrood met sardientjes en paté, af en toe de zwaan met jong te voeren. De fietsen stonden langs het fietspad. Aan de andere kant van de fietsen liep het steil naar beneden, waar een klein stroompje heel

rustig kabbelde.

Na de lunch maakten we ons klaar om weer te vertrekken. Ireen moest nog plassen en deed dat achter de fietsen op de schuine helling. Hierna stond  ze daar nog even te sudo'en...(voor de niet-fietsers onder ons: sudo(babybillen)crème, of in Ireen d'r geval speciale dure Zwitserse billencrème voor fietsers, op je billen smeren zodat je pijnlijke billen minder schuren en broeien).

Er komen fietsers aan in de verte dus ik zeg dat...daar schrikt ze van en prompt laat ze haar potje dure crème vallen. En die buitelt zo naar beneden het stroompje in..., oh nee ! Niet de dure Zwitserse billencrème die zomaar wegspoelt. Ireen probeert het potje nog te pakken maar kan er natuurlijk niet bij. En het potje drijft heeeel langzaam van haar weg. Ze probeert naar beneden te gaan maar het is zo steil dat ze wegglijdt. Ze probeert nog haar schoenen uit te doen voor ze in het water terecht komt.... dat lukt met 1 schoen, vervolgens glijdt ze onderuit zodat ze zittend in het beekje terecht komt , snel opstaan en dan , ja hoor, hebbes! Het potje dure Zwitserse billencrème is gered !! Patries deed t ondertussen bovenaan op het fietspad  haast in d'r broek van t lachen. Nu moest Ireen nog weer boven zien te komen en dat lukte niet omdat het zo steil was en ze nu op haar sokken stond. Terwijl ik me vasthield aan een boom kon ze zich aan mij omhoog trekken. Toen moest ze de blubber uit haar sokken spoelen in het kanaal, terwijl ik mijn tranen van het lachen droogde.

Onze Tour de France is tijdelijk de Tour d'eclair....we doen een warenvergelijking van  eclairs , de heerlijke zoete versnapering met pudding binnenin.

Bij de supermarkt zijn ze smakeloos dus voortaan alleen nog bij de boulangerie vandaan. Maar daar zitten ook grote verschillen in. Soms droog bladerdeeg en/of te zwakke vanillesmaak. En bij de chocoladeversie moet je je mindset in de gaten houden anders denk je ineens aan de Franse wc's of, toen ik aan Ireen vroeg waar het haar aan deed denken, een groep motorrijders op de genderneutrale wc's naast je....(wij hebben hier een beeld met geluid bij en moeten hier erg om lachen )

Waarom er überhaupt nog van die hurkwc's zijn hier, snappen we niet want niemand gebruikt die. Wij nemen bij deze dan ook een unaniem besluit dat de Fransen en Frans sprekende Belgen verplicht op die hurkwc's moeten, dan gaan wij op de normale.

Maar ik dwaal af, éclairs, daar had ik het over.

De absolute topper is die van afgelopen donderdag in Fontenoy:

De vanillepudding was lekker smeuïg in je mond met de juiste vanillesmaakexplosie, niet té zoet, precies goed. De smaakpapillen genoten! Het bladerdeeg eromheen had de juiste textuur, niet droog, goed in balans met de smeuïge inhoud. We deelden er samen 1 maar deze was zó lekker dat we er nog 1 gingen halen. En ook nog de goedkoopste: € 1,25.

Vrijdagnacht voor de eerste keer onweer en regen. Dat koelt af want vandaag, zaterdag, is het een stuk betere temperatuur. We moesten vanochtend wel een boom van het fietspad slepen, die had t onweer niet overleefd. We zijn nu een stuk van de route afgeweken omdat er anders geen camping was. Eens kijken hoe we morgen verder gaan.

Oh, en we kregen de link van ons Franse tv debuut binnen, erg grappig, wel in het Frans en ja, nagesynchroniseerd 😀:

Kijk vanaf t begin tot wij geïnterviewd zijn... en even later nog wegfietsen.  En ze eindigen ook nog met ons terwijl we uit beeld fietsen.  Nous sommes vraiment les touristes importantes 😂

A tout a l'heure

1. Tony Waardijk:
    22 juli 2018
    nou weer een amusant verhaal hoor
    blijven lachen is het motto
    nu we wachten weer op de volgende editie
    veel plezier nog GuTo
  2. Annemiek en Ricardo:
    22 juli 2018
    Ha wat een geweldig verhaal weer en voor al het filmpje.......wat een giller, echt geweldig, jullie worden beroemd! Vergeet vooral bij het volgende boulangerie bezoek mijn tip niet en probeer een Religeuse.......twee keer zo hoog en dus twee keer zo lekker als een eclair! Bon Voyage!
  3. Joop v.d.Kleijn:
    23 juli 2018
    Pijnloze billen is een "must". Je moet er dan ook wat voor over hebben.
    Maar dat is jullie gelukt ! Nu nog het goede verloop van de tocht.
    Het kan niet anders dan slagen met die zoetigheid !.
    Succes en een groet.

Joop.
  4. Alexandra:
    24 juli 2018
    Wat een leuk filmpje. Jullie verhaal is weer erg grappig.
    Heel veel fietsplezier!
  5. Anita:
    24 juli 2018
    Hoi, geen foto van de billencrème? Jammer :)
    Wederom een heel leuk verslag (heel culinair) en jullie filmdebuut is formidable!!!
  6. Hanneke:
    24 juli 2018
    Heerlijk....die verhalen van jullie! Geniet! Enne..om in Tourtermen te blijven...Wie draagt bij jullie de gele trui??
  7. Joke en Gerard.:
    25 juli 2018
    Gerard en Joke,
    We genieten van jullie verhalen, je beschrijft het ook erg leuk Patris! Hopen dat het allemaal zo goed blijft gaan zoals het nu gaat!
    Geniet en doe voorzichtig! Gerard en Joke
  8. Elvira:
    25 juli 2018
    Heyy bikkeltjes! Wat een supermooie en gezellige belevenissen allemaal weer, genieten!!
    Dat verhaal met die dure billencrème...hihihi...hilarisch! Heb een beeld! En wat een gaaf filmpje zeg! Leuk hoor.
    Nog veel fietsplezier saampjes! Liefs en groetjesss voor allebei.