Code oranje

2 augustus 2017 - Lofer, Oostenrijk

Servus,

We hebben net op tijd de tent opgezet als het verfrissende onweersbuitje overtrekt en de extreme hitte (code oranje!) verdrijft, ten minste voor nu.

Warm is het dus.

Ook maandag was het warm toen we naar 1200 meter moesten klimmen. Net onderaan de berg spreken we een NL stel op de fiets die vertelden dat het echt steil is en dat er ook een bus gaat naar de top. Mmmm dat is het misschien wel waard om uit te zoeken. De bus blijkt pas over 2,5 uur te gaan , fietsen moeten liggen onderin de bus en er is geen garantie dat we mee kunnen. Nou, dat klinkt totaal niet aantrekkelijk om 2,5 uur op te gaan zitten wachten. We doen een pep-talk en herinneren onszelf aan onze klimmen over de Pyreneeën en de Alpen en aan onze klimmen vorig jaar die we ook allemaal gehaald hebben en beginnen vervolgens vol goede moed aan het eerste stuk met 10% stijging. Voordeel is dat het ná die 10% ietsiepietsie lichter voelt.... rustig aan, stoppen hier en daar in de schaduw en uiteindelijk komen we natuurlijk boven. De hitte was erger dan het klimmen. Bovenop moeten we met de trein de berg door. De auto's gaan op een aanhanger en ook de fietsen , die moeten liggen op de aanhanger. 11 minuten later zijn we aan de andere kant, in Böckstein. Daar doen we een enorme afdaling en zijn wij blij dat wij niet aan díe kant omhoog hoefden te fietsen.

We dalen af door kuuroord Bad Hofgastein. Grote zwart-wit foto's in het dorp herinneren aan goede tijden toen adel, sjeiks en de rijken der aarde daar vertoefden. Nu is het ook een groot deel vergane glorie met in de zijstraten aftandse pensions die ooit veel gasten hadden maar nu staan weg te rotten.

In een dorp onderaan gaan we op de camping. Ook hier weer veel NL, Oostenrijk is populair.

We hebben al een heel aantal keren de vraag gekregen of we elektrisch fietsen....veel elektrische fietsen hier, van gewone tot mountainbike met een motortje. En dan nog zit men erop alsof ze enorme inspanning moeten leveren. Ik denk dat ze onze fietsen niet eens 1 x kunnen ronddraaien :-)

Dinsdag in code oranje naar Zell am See. We hadden het prachtige beeld voor ons van een leuke camping aan het water dat je zo even een duik kon nemen. We zouden daar dan een extra dag blijven. Ireen had het idee om te gaan raften, ik wilde wel omhoog naar 2000 meter (@Marian: met de skilift hoor , niet met de fiets LOL)

Tot we in de zinderende hitte aankwamen bij de camping , die niet aan het water lag, propvol stond en waar we in een net gemaaid zompig weiland moesten staan vol steekvliegen, 400 meter moesten lopen naar het openbare 'strand', het water daar maar tot je knieën kwam, er maar 3! douches waren op de camping met meer dan 100 man, men in de rij stond voor de douche én om af te wassen, toen besloten we Savonds dat we de volgende ochtend snel weer verder zouden gaan. We gaan wel iets anders doen.

Zo gezegd zo gedaan, weg uit Zell am See de volgende dag. We hoorden dat de sjeiks uit het rijke Midden-Oosten de stad overspoelen met hun gesluierde vrouwen. We zagen inderdaad opeens opvallend veel hoofddoeken. Dat hebben we al 2 weken niet meer gezien.

Na weer een mooie route, we blijven foto's maken van bergen en snel stromende heldere stroompjes, zitten we nu bij de boer op de camping. Ondertussen is de regen verdwenen en schijnt de zon weer. Snel ons wasje in de zon hangen dus.

Tschuss, bis später.

1. Tony Waardijk:
    super weer
    zit nu ff in het oogziekenhuis
    tot later
  2. Joke en Gerard.:
    3 augustus 2017
    Jullie verslag met bewondering gelezen, wat 'n stoere nichten hebben wij. Knap hoor! Nog 'n paar dagen dan ben je weer thuis, zal ook effe wennen zijn. Meiden sukses met de rest van de reis en daarna behouden thuiskomst. Doei, Gerard en Joke
  3. Annemiek en Ricardo:
    3 augustus 2017
    Dit was weer een pracht verhaal en super mooie foto,s. Jullie mail kwam gisteren moddag binnen toen we net bij mijn moeder waren...alle drie tegelijk zitten lezen op onze Ipads. Mijn moeder had een oude atlas opgezocht en die gaat jullie route helemaal uitzoeken...vind ze leuk. We genieten van jullie verhaal, succes met de warmte en geniet van al,het moois.
  4. Joop v.d.Kleijn:
    4 augustus 2017
    Het zit er bijna voor jullie op, voor zover ik begrepen heb. In ieder geval hartelijk dank voor jullie verslagen en de mooie foto,s. Het totaal geeft een mooi verslag van jullie belevenissen. Welkom thuis en misschien tot een volgende keer.
    Hartelijke groet van Joop.
  5. Lucia:
    5 augustus 2017
    Respect voor al die klimmen zeg. Ik lees jullie verhalen vaak (gedeeltelijk) hardop voor en Martin luisterd altijd vol bewondering. En die foto's... echt mooie omgevingen waar jullie doorheen fietsen. Geweldig om te zien.
    Inderdaad groot gelijk om niet op een plek te blijven wanneer die tegen valt, maar lekker wat anders te gaan doen. Geniet er nog maar lekker van!
    Xxxxx
  6. Annemiek en Ricardo:
    6 augustus 2017
    Hi meiden, lees net over noodweer in Oostenrijk en overstromingen. Hoop dat jullie dit niet heeft getroffen!
  7. Astrid van Dijk:
    6 augustus 2017
    Hoi meiden,
    Net jullie verslag gelezen. Hoorde gisteren van jullie moeder en Joop van der Kleijn tijdens een etentje met de Broncantorij over deze blog.
    Stoer hoor die bergen in op de fiets!