Lowlands aan de Vltavou

21 juli 2017 - Au an der Donau, Oostenrijk

Ahoj,

Het is donderdag en we zitten op een enorme kano-bivak-camping vol jongeren aan de rivier de Vltavou. De rivier lijkt de waterbaan van een attractiepark wel. De kano's in verschillende kleuren en afmetingen blijven voorbij drijven. De ene vol zingende en gitaarspelende gasten, de ander vol drinkende. En nu het zo rond 18.00 uur is, leggen er steeds meer aan om hier een nacht te bivakkeren. Heel veel hebben hun hondje mee, die ook een reddingsvest aan heeft. Wij hebben onze tent op het uiterste puntje gezet in de verwachting dat niemand hier wil staan...maar toch komen er een heel stel met een enorm stuk plastic om vlakbij hun kamp op te slaan. En er komt nog een hele touringcar aan. En het krioelt van de mensen met hun tentjes. Ondertussen krijgen we serenades van dronkenlappen die nog in de kano voorbij drijven. Als ze maar wel door blijven drijven de rivier af a.u.b.

We zijn nu 4 dagen aan het fietsen. En het valt ons best zwaar. Het is heuvelachtig, de klimmen niet heel lang maar wel steil. Het landschap met mooie uitzichten en dan weer bos. Dorpjes met soms erg mooie huizen.

(Ondertussen zijn we de tent in gevlucht en schudden we met tent en al in een enorme onweersbui; ik dacht dat er een trein aankwam, zoveel herrie maar dat was de rukwind die er aan kwam. Altijd weer een beetje eng)

Maar goed, dat klimmen is wel een dingetje.  Dat valt ons zwaar, voelt zwaar, is zwaar? Wij zijn niet de enigen. We komen namelijk ook vaders met kinderen tegen halverwege de heuvel op. (Terwijl wij dan naar beneden zoeven) Wat leuk, dachten wij in het begin, alleenstaande vader met zijn kinderen op de fiets. Tot wij km's verder naar beneden moeders naast de fiets zien, die puffend op haar slippers haar fiets vol bagage naar boven aan het duwen is.... gezellig met het gezin op vakantie, ahum. Respect voor die powermoeders want dit tafereel hebben we meer dan eens gezien.

Gister in Ceske Budejovic. De camping eindelijk gevonden, was ie gesloten. Terug naar de toerist info. Daar kregen we een lijst met hotels en apartementen en de rest moesten we zelf maar uitzoeken. Maar wij willen ergens waar de fietsen in de garage kunnen, enige aanbeveling ? Nee, hier is de lijst. Punt.

Dan gaan we op terras met een bier erbij zelf maar op internet zoeken. We vinden een pension vlakbij en de fietsen kunnen in de kelder en we mogen met zijn tweeën in een 4p kamer. Hebben we lekker de ruimte.

We eten wat in het dorp onder het 'genot'  van enorme hardrock schreeuwherrie (rage against the machine!!) op de achtergrond. Er was een optreden vlakbij.

De mensen hier zijn een beetje stug. Dat is eigenlijk niet echt het goede woord: als je eenmaal met ze praat zijn ze wel aardig. Niet allemaal overigens. Maar bijna allemaal maken ze geen contAct, kijken je niet aan, zeggen geen gedag. Zeggen niks terug als je gedag zegt.  Op zichzelf dus. Behalve in de douche.... want die zijn gezellig gezamenlijk.  Met een beetje geluk nog wel met een wandje ertussen zodat je alleen in je blootje door de ruimte hoeft om je handdoek te pakken van dat ene haakje dat er is, aan de andere kant. En soms gewoon gezellig samen, zonder wandje, het lijkt de sauna wel. Preuts moet je hier op de camping in ieder geval niet zijn.

Vanmiddag waren we in Cesky Krumlov, Unesco werelderfgoed. Het leek de Efteling wel, of de straatjes in Eurodisney. Mooi maar alsof het niet echt was. En vol met toeristen en ook JKC's natuurlijk, in allerlei uitdossingen, met mondkapje én selfiestick :-)

(Ondertussen hoost het, niet normaal.....we hebben een nieuwe tent, dit is meteen de waterdoop)(hij lekt ietsie op 1 naad)(er komt dan ook wel heeeeeel erg veel water naar beneden)

--------------------------------

Dit was gisteravond.

Nu zitten we in Oostenrijk , aan de Donau. De was hangt, de zon gaat weg :-( en er schijnt weer regen met onweer onderweg te zijn. Dat wordt weer een tent vol natte was.

1. Annemiek en Ricardo:
    21 juli 2017
    Hallo meiden, gelukkig hebben jullie dit jaar ook een waslijn in de tent .....hoop dat de regen niet te erg wordt. Succes met alles......beetje afzien zijn jullie wel,gewend, maar dit is wel heftig.
  2. Joke en Gerard.:
    21 juli 2017
    Hoi stoere meiden!! Bedankt voor het laatste uitvoerige verslag van Patricia.fantastisch hoe jij alles verteld.het is toch wel afzien,vooral een bekimming met volle bepakking van 12 procent.....! Leuke fotos.Zijn de ergste buien inmiddels over?? Wij leven met jullie mee en vinden het fantastisch wat jullie SAMEN ondernemen. Sukses op jullie verdere reis.wees voorzichtig en pas op voor de JKC, lieve groetjes en een dikke kus van ons beide.Doei! Xxxx. Joke en Gerard.
  3. Joop v.d.Kleijn:
    Hallo Patries en Ireen,
    Mooie foto,s hoor ! Een leuke aanvulling op jullie verslag. Wel spannend allemaal als ik dat het zo lees. Houd je haaks en kracht op de pendalen.
    Groet van Joop.
  4. Marie-Thérèse en Johan:
    Hallo jullie twee ,
    Terwijl wij op onze matjes in de tent liggen, na een hele dag in de auto gezeten te hebben, om maar zo dicht mogelijk bij de Pyreneeën uit te komen, lezen wij jullie leuke verhalen. De klimmetjes zijn idd niet de minsten. De foto's zijn prachtig en in een glip zag ik dat jullie het douchesponsje ook niet vergeten zijn. Alles weer top in orde. Wij hopen morgen in Saint Jean aan te komen. Lieve groet van ons
  5. Tony Waardijk:
    Hallo irene en patricia
    weer kunnen lezen vandaag en bewonder jullie inzet echt toppie hoor
    in dit soort landen kun je beter met een ebike op stap gaan!
    nou wens jullie nog een goede reis verder met veel plezier
    groetjes
  6. Saskia en Peter:
    22 juli 2017
    Toppers weer met volle bepakking klimmen! Ik doe het je niet meer na . Veel plezier an der schone donau!
  7. Lucia:
    22 juli 2017
    Wow zeg! Petje af met al die steile heuvels! En al die regen ook Ahh. Wel weer hilarisch om te lezen over de lallende serenadezangers op de bootjes en stugge mensen (behalve onder de douche) hahaha... echt weer avonturen. Veel succes en plezier verder en hopelijk snel weer lekker droge was buiten. Xxx
  8. Alexandra:
    23 juli 2017
    Bedankt voor het leuke verhaal.
    Wij hebben zaterdag ook gefietst van Stavoren naar Hindelopen en weer terug. Iets minder verder!
  9. Annemiek en Ricardo:
    24 juli 2017
    Hallo Dames,
    Ik sprak gisteren mijn moeder, die zoals elk jaar elk verhaal direct doorgestuurd krijgt van mij. Ze leest jullie verhaal steeds opnieuw en bekijkt de foto's ....... ze geniet er echt heel erg van. Dat wilde ik toch even laten weten .......... ga vooral door !