The hills are alive

21 april 2019 - Monesterio, Spanje

Hola todos,

Helaas was er vrijdagavond geen paasprocessie ivm regen. Dan worden de beelden nat, doven de kaarsen en wil er niemand betalen voor een zitplaats. Dus wordt het geannuleerd. Jammer, zeker ook voor ons want nu hadden we nog steeds geen puntmuts op de foto.

Dan maar wat eten: gefrituurde visjes en slakken en n hamkroketje. Geen groente erbij natuurlijk dus we slikken voor de vitamines nog maar een extra vitaminepil. We vragen ons af waarom de Spanjaarden geen groentes eten.  Is dat omdat het meeste geëxporteerd wordt? Of vinden ze het niet lekker? Geen idee.

Zaterdagochtend om 8 uur op. De rest van de slaapzaal slaapt nog maar zal al snel gewekt worden door ons geritsel met allerlei plastic tasjes om onze tassen in te pakken.  Nou vooruit, we zullen eerst ontbijten en dan zijn ze toch wel op als we terug zijn. Niet dus. Jammer dan, tijd om op te staan hoor!

We fietsen 44 km naar Castilblanco de los Arroyos. Niet heel bijzonder onderweg, alhoewel we de enorme hoeveelheid afval in de berm overal wel bijzonder vinden. Wij in NL maar extra betalen voor afval, hier gooi je t gewoon onderweg in de berm.

We lunchen bij de bejaardensoos op het terras, €6 pp voor een pelgrimsmenu: bordje sla vooraf (jaaaa soort van groente), rijstprutje met 1 artisjok als 2e (alwéér groente, straks moet ik Mn woorden terugnemen) De halve citroen knijpen we erover uit en zuigen de laatste vitamientjes C er ook nog uit 😝Met een drankje erbij én koffie na.

De laatste 13 km klimmen we. Dat is weer even wennen maar goed te doen. En de natuur is hier mooi, groen met heel veel verschillende soorten bloemen in verschillende kleuren. We slapen in een albergue, die bijna vol is. Prijs? Mag je zelf weten en doneren in een bus. We zien in het dorp tóch nog een paasprocessie, met puntmutsen én twee altaren die gedragen worden. 1 met een beeld van Jezus in een doorzichtige kist en 1 met een virgen. Bijzonder om te zien en ook hoe serieus het allemaal gedaan wordt. Iedereen in zn beste kleren , kindjes opgedirkt.

Vandaag na een slapeloze nacht door het geronk van de buurvrouw 72 km weggetrapt. En dat voelen we. Het ging heuvel op en heuvel af en dat met ons ongetrainde lijf.... de laatste paar km natúúrlijk nog even 8% omhoog. Ireen zei: denk aan de beloning; straks een stapelbed met veren die in je rug porren. Nou, dan ga je natuurlijk wel door :-)

Wel een prachtig stuk vandaag met veel bloemen , stieren, schapen en tóch nog de Iberico varkentjes. De hammetjes van de toekomst. En veel gieren,prachtig. En ze vlogen laag over ons heen, geweldig gezicht.

Nu zijn we in Monesterio in een albergue. Een Spaanse jongen reed voor ons uit om ons naar de albergue te loodsen. Super aardig. En hier kregen wij zomaar een 2-p kamer ! Geen gesnurk vannacht, oh wat zalig!

We wachten tot we mogen gaan eten. Vanaf 20.00 uur pas hè.

Hasta luego!

1. De Buurman:
    21 april 2019
    Dat ziet er al een stuk beter uit dan de eerste dag. Heel leuk om alles weer te kunnen volgen en foto's te kunnen kijken.waarom dragen ze eigenlijk die zwarte puntmutseñ? Is het een soort boete ofzo? Verbranden ze hun zonden?
    Ik wens jullie nog heel veel plezier en fijn fietsweer!
  2. Sharon:
    21 april 2019
    Goed dat het vandaag een betere dag was! Leuk om jullie verhalen weer te lezen. Veel plezier weer.
  3. Saskia en Peter:
    21 april 2019
    Hi Patries en Ireen, leuk om de perikelen van vertrek zo weer te lezen. Altijd dat gevoel van oh, dat ik wil ik ook weer. Heel veel fiets plezier zonder al te veel strubbelen! Groet Saskia
  4. Yvonne:
    21 april 2019
    Hoi Patries en Irene, super om jullie fietsvakantie weer te volgen, veel plezier hoor!
  5. Annemiek en Ricardo:
    21 april 2019
    Lijkt ons geweldig zo'n slaapzaal ..... maar verder stukken beter dan de modderdag van gisteren. Leuk jullie berichten, fijne fietsdag morgen!
  6. Lucia:
    22 april 2019
    Oh heeeeerlijk zo’n matras met veren die in je rug porren! Ahhhh. Maar jullie zijn weer goed bezig zeg. En leuk dat jullie nog puntmutsen gespot hebben! En zoveel dieren en mooie bloemen. Ziet er goed uit. Veel plezier verder! Xxx
  7. Marielle:
    23 april 2019
    Ha Patricia en Ireen,
    Wat een leuke verhalen om te lezen! Zo 'fiets' ik heel relaxed:-) een beetje met jullie mee. Toch wel heel bijzonder om die Paasprocessies te zien. En het klinkt dat jullie toch wel flinke kilometers te verzetten hebben...die benen van jullie zullen vast snel getraind zijn...veel plezier!!!
  8. Joop v.d.Kleijn:
    23 april 2019
    Dag Patries en Ireen.
    Ja, dat is wat anders hé? Mooie foto's hoor! Wel wat racistische Ku Klux Klans. Hier hebben ze beslist vreedzame bedoelingen ! Maar ja dat hebben Boerka vrouwen toch ook ?
    Alle gekheid . Leuke verhalen van jullie en ik zag nog iets terug van een Santiagoreis...
    Veel fietsplezier en ik kijk uit naar jullie volgende belevenissen. Groet van Joop.
  9. Anita:
    24 april 2019
    hoi Patries & Ireen,
    Mooie foto's en reisverhalen! Zo zijn we er toch een beetje bij...…..
    Heel veel plezier en kijk een beetje uit met fietsen op de autoweg (best gevaarlijk zo te zien!) Groetjes van Anita & Adri xxx